Kort gjennomgang av hvordan prosjektet jobber med det enkelte business case
Hva som vurderes i det enkelte BC – kategorinivå:
Den enkelte kategori vurderes overordnet basert på en BC-metodikk som omfatter følgende:
- Endringsdrivere – Er det kjente problemer og utfordringer som vil motivere virksomheter til gjennomføring av konsolidering?
- Økonomi – Kontantstrøm for konsolideringsprosjektet over 5 år, inkl. avkastning på investering (ROI) og tilbakebetalingstid
- Etterlevelse – Hvordan vil konsolideringen bidra til etterlevelse av sikkerhet, lover og regelverk? Inkludert Oslo kommunes IKT-reglement og arkitekturprinsipper
- Brukeropplevelse og digitalisering – Vil konsolidering bidra positivt til digitaliseringsprosessen og hastigheten på denne?
- Prosjektrisiko – Hvilke vesentlige risiki finnes i forbindelse med gjennomføring av konsolideringsprosjektet?
Hva som vurderes i det enkelte BC – systemnivå:
Vurderingen av det enkelte system identifisert i aktuell kategori baserer seg på følgende elementer:
- Virksomhetenes verdivurdering av systemet (samlet vurdering)
- Systemets trygghet på informasjonssikkerhet
- Systemets utbredelse i Oslo kommune
- Ressursbruk/omfang ved å avvikle system
- Systemets modenhet og potensiale
- Kostnadsnivå
I korte trekk: Kategorien som et aktuelt BC omfatter skal vurderes overordnet i henhold til presentert metodikk, og det enkelte system innenfor kategorien skal vurderes opp mot hverandre basert på overforstående elementer. Summen av dette, etter at grunnlaget er kvalitetssikret og forankret hos virksomhetene, vil danne grunnlag for endelig beslutning om konsolidering.