(langstring[menu.title] is not set)

IPVPN-status 21.12.2017

Nå nærmer julen seg og det er på tide med den siste statusoppdateringen fra IPVPN-prosjektet for i år.

Med 840 lokasjoner ferdig omlagt, og 10 på planen for resten av uken, ser det ut til at vi lander på 850 realiserte lokasjoner i 2017. Dette utgjør 72 % av det totale omfanget på 1173 lokasjoner. De av dere som har fulgt med på disse statusoppdateringene husker kanskje at prosjektet hadde store utfordringer med fremdriften første halvår. Det kommer veldig godt frem når vi ser at 716 av de 850 ble realisert i perioden august til desember. Av det som har blitt levert i år, har altså 84 % funnet sted i denne perioden. Med dette tempoet har det vært en travel høst for alle involverte.

Med et høyt utrullingstempo er det viktig at man følger en omforent metode, og søker å holde antall avvik og oppdukkende problemstillinger på et minimum. Det har gått forholdsvis bra selv om tempoet har vært høyt. Som dere sikkert har lagt merke til er e-post den primære kommunikasjonskanalen vi benytter i mottaksprosjektet. Ved en opptelling nå ser jeg at prosjektet har sendt 9.297 e-poster så langt i 2017. Det har vært 227 arbeidsdager i samme periode, når sommerferien er trukket fra. Dette er totalt for all oppfølging av prosjektet, både internrapportering, leverandøroppfølging og dialog med dere ute i virksomhetene. Det gir et gjennomsnitt på 40 e-poster sendt hver eneste virkedag i 2017.

En stor andel av disse e-postene er varslingene Arild Skuggerud sender ut i forbindelse med datoer for installasjon og omlegging. Jeg kan røpe at det ikke benyttes fletting eller andre former for automatisk utsendelse av disse e-postene. Så hver e-post er faktisk manuelt adressert, fylt ut og kryssjekket. Klipp og lim er selvfølgelig benyttet på brødteksten, men likevel er det manuell ekspedering. Ved å gjøre det på denne måten får Arild god kontroll på om det er feil i mottakeradresser, kontaktpersoner som har sluttet i kommunen og lignende, allerede før e-posten er sendt. Avdekkes slikt blir det en ekstra runde for å samle inn oppdatert kontaktinformasjon, som blir videreformidlet til Telenor. Det er vårt ansvar å holde Telenor oppdatert på dette med kontaktpersoner, og til sammen har prosjektet administrert 520 endringer på 439 lokasjoner i 2017. For hver endring må felles masterdokument på Sharepoint hos Telenor sjekkes ut, oppdateres og sjekkes inn. Dette er også en manuell oppgave.

Vi setter pris på at dere er proaktive når det gjelder endring av lokale kontaktpersoner, slik at vi får sendt ut til riktig person første gang. Fortsett med det! Vi setter også pris på de positive tilbakemeldingene prosjektet (Arild) får på informasjonsløpet og gjennomføringen ute på lokasjonene. Det er ikke alt vi treffer innertier på, men dere skal vite at det ikke skorter på innsatsen (da fikk vi sneket inn litt selvskryt her).

Etter å ha sett på det som har vært levert, kommer vi dessverre ikke utenom å se på det som gjenstår å levere. I skrivende stund er 1079 av 1173 lokasjoner ferdig bygget ut med fiber – altså nærmere 92 %. Det betyr at det mangler fysisk utbygging av fiber til 94 lokasjoner, som må ha besøk av gravemaskin og/eller montør for fiberarbeider før vi kommer videre. Det er forventet at 20 av disse er ferdig bygget ut før året er omme. Da har vi en restanse på 74 lokasjoner, som mangler utbygging. Av disse forventes det at ytterligere 20 blir ferdig siste halvdel av januar. Til sammen betyr dette at inntil 40 av disse lokasjonene kan leveres ferdig omkoblet innen utgangen av februar. Vi står likevel igjen med rundt 50 lokasjoner det foreløpig ikke er funnet en endelig løsning på. Disse lokasjonene fordeler seg på 17 virksomheter. Årsakene til forsinkelsene er svært varierende (nesten unike per lokasjon). Det går i hovedsak på manglende tillatelser fra gårdeiere eller offentlige myndigheter (herunder fra kommunens egne forvaltninger som OBY, BYM, BYA og EBY, men også fra Statens vegvesen, Oslo sporveier, Riksantikvaren og noen flere). Det er også tekniske årsaker, som at noen har plassert en brakkerigg over Telenors fiberkum, at innsjøer har frosset igjen og  som hindrer sjøfiber, og lignende. Telenor har tro på at de fleste kommer til å løse seg, men det tar tid. Derfor kan Telenor foreløpig ikke garantere leveranser innen utgangen av februar.

Det jobbes nå svært intensivt med denne restansen på ca 50 lokasjoner. Restansen er under aktiv oppfølging ikke bare i prosjektet, men også på styringsgruppenivå med toppledelse fra UKE og Telenor involvert.

I januar planlegger jeg å kontakte alle berørte virksomheter med detaljert informasjon om status på lokasjoner som mangler utbygging, og som risikerer leveranse etter februar 2018. I samarbeid med dere ønsker vi å lage en plan for kontrollert avvikling av OKMAN-aksess, eventuelt med bruk av midlertidig leveranse på annen teknologi enn fiber, frem til en permanent løsning kan leveres. Det er noe dynamikk i statusen, så jeg håper vi snakker om færre enn 50 lokasjoner når vi har kommet til januar.

De som er ferdig utbygget nå, og som enda ikke har fått IPVPN utgjør 239 lokasjoner. Disse får etter planen levert IPVPN i resten av desember, januar og februar. Det skal ikke være noe mer dramatikk rundt dette enn at de leveres noe forsinket i følge opprinnelig plan. I tillegg kommer som nevnt ca 40 som mangler utbygging, men hvor det ikke er identifisert problemer ut over den generelle forsinkelsen. Det eneste som ødelegger litt av julegleden nå er de 50 lokasjonene omtalt ovenfor, hvor det er usikkerhet knyttet til utbyggingen.

Prosjektet tar juleferie i uke 52, og benytter anledningen til å si takk for samarbeidet så langt.

God jul!

Viktige datoer

Kommende kurs

Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten
Kontaktinformasjon kundeportalen kundeportalen@uke.oslo.kommune.no
Redaktør: Siw Wisth Holmboe