(langstring[menu.title] is not set)

IPVPN-status 7.4.2017

Ny fredag og ny status fra IPVPN-prosjektet. Nå rett før inngangen til påskeuken er Telenor i ferd med å ferdigstille pulje 2, og de fleste lokasjonene i pulje 3 har fått melding om installasjon etter påske (de første allerede den 18.4).

I påskeuken blir det ikke gjennomført omlegginger. Dette har med ferieavvikling i Datametrix, Telenor og UKE å gjøre.

I skrivende stund er 45 lagt over til IPVPN, og nr 46 ventes i løpet av dagen i dag. Prosjektet har lagt ut en liste over lokasjoner som har gått over til IPVPN. Denne er oppdatert, og det er normalt snakk om minutter fra prosjektet har fått ferdigmelding til det publiseres på oversikten.

På samme tid er det sagt opp linjer på 14 tidligere OKMAN-lokasjoner. Vi venter minst 2 uker før vi sier opp OKMAN-linjene, for å ha en mulighet for å koble tilbake til OKMAN hvis noe uforutsett skulle oppstå etter en omlegging. Vi har foreløpig ikke vært nødt til å koble tilbake på denne måten i ettertid, men enkelte omlegginger har blitt koblet tilbake på omleggingsdagen fordi tester har avdekket feil. Testingen som gjøres på tjenestestedene etter omlegging er veldig viktig for kvalitetssikring i prosjektet. Til nå har feilsituasjonene etter omlegging utelukkende vært relatert til OKMAN-konfigurasjon og grensesnittet mellom Datametrix og Telenor, og ikke noe feil på IPVPN i seg selv. Oppdages feil på IPVPN av montøren før omlegging, så blir lokasjonen ikke lagt om i første omgang.

Fremdriften i prosjektet er dessverre fremdeles preget av Telenors forsinkelser med utbyggingen. Utrullingstakten er altfor lav. Det pågår en avklaring i felles styringsgruppe mellom Telenor og UKE om forsinkelsene. Så langt hevder Telenor at de skal klare å ta igjen etterslepet, slik at prosjektet blir levert i år som planlagt. Vi venter på en revidert plan som vi får etter påske, og så skal vi vurdere denne. På et gitt tidspunkt blir det jo slik at det ikke er fysisk/praktisk mulig å ta igjen et etterslep, men det er her Telenor fremdeles er optimistiske. Det er knyttet både spenning og forventninger fra UKE til den reviderte planen som Telenor skal legge frem.

Jeg er den del på farten i Oslo og jeg ser stadig «våre» gravemaskiner der ute. Det er ikke tvil om at det er aktivitet, og ingen ting har stanset opp. Det har bare ikke kommet i gang med tilstrekkelig tempo. På informasjonsmøtet høsten 2016 informerte jeg om at Telenor i forbindelse med prosjektet skal grave omtrent like mye som alle gravesøknader til sammen forrige år (2015-tall). Dette blir etter hvert ganske synlig. Vi har også en del utbygging knyttet til lokasjoner utenfor Oslo, eller på vanskelig tilgjengelige steder i Oslo. Når vi har en interessant «case» her, skal jeg informere litt om dette.

Fra piloten, via pulje 1, 2 og 3, har det vært gjort erfaringer som går på leveransepresisjon og leveransekvalitet. Leveransepresisjon er for UKEs del «å treffe en dato». Leveransekvalitet går på at logistikk og prosess går slik at resultatet blir vellykket på første forsøk. Det har vært foretatt små justeringer på hver pulje etter hvert som erfaringene har bygget seg opp. Det ser ut som metoden nå dreies mer i retning av slik det ble gjort i piloten.

Det er fortsatt to hovedløp, fiberutbygging først, og så aksessleveranse etterpå. Etter fiberutbyggingen får lokasjonen status «on net», som betyr at det er klart for aksessleveranse. Det er først nå at lokasjonen havner i en pulje.

Det som diskuteres nå er å splitte aksessleveransen opp i to deler: Først et montørbesøk for å koble opp og teste at alt utstyret virker og er klart, og så et påfølgende montørbesøk en uke eller to senere for å legge over fra OKMAN til IPVPN. Med dette tror vi at vi skal oppnå både større leveransepresisjon og -kvalitet. På det første montørbesøket har montøren da normalt noen dager til en uke på å få installert og testet alt på forhånd. I dette arbeidet skal lokal kontakt kun være «døråpner», og det er ingen nedetid. Neste besøk er en spesifikk avtalt dato, hvor omleggingen og testingen gjøres. Her blir det en kort nedetid, som da er varslet på forhånd. Det kommer nærmere informasjon om prosessen i den e-posten prosjektet sender ut til lokasjonene som er i en pulje.

De som rekker å lese dette før de eventuelt tar seg påskefri, får ha en fin påske. De som ikke rakk det, har forhåpentligvis hatt en fin påske.

Viktige datoer

Kommende kurs

Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten
Kontaktinformasjon kundeportalen kundeportalen@uke.oslo.kommune.no
Redaktør: Siw Wisth Holmboe