(langstring[menu.title] is not set)

Ofte stilte spørsmål – Windows 10-utrulling

Spørsmål:

1. Hvordan setter jeg opp standardskriver?

2. Hvordan legger jeg inn applikasjoner i startmenyen?

3. Hvordan fjerner jeg applikasjoner i startmenyen?

4. Hvordan kan jeg endre størrelse på applikasjonsflisene i startmenyen?

5. Hvordan kan jeg gruppere applikasjoner i startmenyen?

6. Hvordan finner jeg de forskjellige applikasjonene?

7. Hva gjør jeg om PC-skjermene ikke fungerer når jeg setter maskinen min i dockingstasjonen?

8. Hva gjør jeg om maskinen min ikke kobler seg til nettverk etter en oppdatering?

9. Hva gjør jeg om maskinen min ikke kobler seg til nettverk når jeg logger på maskinen for første gang?

10. Skaleringsproblemer - Uklar skrift på stor skjerm

11. Hvor finner jeg Skype for Business?

12. Hvor finner jeg Doculive?

13. Hva skjer med Office-pakken? 

14. Jeg mangler en applikasjon. Hva gjør jeg?


1. Hvordan setter opp standardskriver?
Hvis du ønsker å velge en standardskriver, velger du startknappen  og deretter Innstillinger . Gå til Enheter > Skrivere og skannere > Velg en skriver > Administrer. Velg deretter Bruk som standard. Hvis du har valgt La Windows behandle standardskriver, må du oppheve dette valget før du kan velge en standardskriver på egen hånd.

I Windows 10 kan skriveren du brukte sist, være standard. Du aktiverer denne modusen ved å åpne Start  og velge Innstillinger > Enheter > Skrivere og skannere. Merk av i avmerkingsboksen ved siden av La Windows behandle standardskriver.


2. Hvordan legger jeg inn applikasjoner i startmenyen?
Trykk på Startknappen, søk frem applikasjon du vil legge til på Startmeny/flisemenyen. Høyreklikk med mus på applikasjon og «Feste til startmenyen». Da dukker denne opp i Startmenyen din.


3. Hvordan fjerner jeg applikasjoner i startmenyen?
Høyreklikk på «flisen» du vil fjerne, velg «Løsne fra Startmeny».


4. Hvordan kan jeg endre størrelse på applikasjonsflisene i startmenyen?
Høyreklikk på «flisen/applikasjonen» du vil endre, velg Endre størrelse – Trykk på størrelsen du ønsker på flisen.


5. Hvordan kan gruppere applikasjoner i startmenyen?
Om du ønsker å legge for eksempel alle Office-programmene i en flis, tar du en av flisene og legger de over en av flisene du ønsker å danne en gruppe med. Ventreklikk på flisen og dra den til flisen du vil gruppere den med. Slipp museknappen. Denne kan være litt vrien i starten, så vær tålmodig.


6. Hvordan finner jeg de forskjellige applikasjonene?
Trykk på startmeny-knappen. Applikasjonene ligger alfabetisk. Du kan enten bla deg nedover i menyen, eller du kan skrive navnet på applikasjon. Skriver du for eksempel «Wo» vil du finne alle applikasjoner som starter på «Wo», f.eks Word. Trykk på applikasjonen du ønsker å starte.

I menyen er det også mapper. Ligger det applikasjoner i mappene så finner du ikke applikasjonene i mappen ved å bla nedover i  den alfabetiske listen. For eksempel ligger «HR applikasjoner» i mappen «Fellessystemer». Da må du eventuelt åpne mappen for å finne den.

Den enkleste måten å finne applikasjoner på er å søke etter applikasjonene.


7. Hva gjør jeg om PC-skjermene ikke fungerer når jeg setter maskinen min i dockingstasjonen?
Noen ganger når en Lenovo PC settes i en dockingstasjon etter å ha vært ute, vil skjermene ikke skjermene slå seg på automatisk. De kommer normalt opp om man tar PC ut av dockingstasjonen og setter den inn igjen. 


8. Hva gjør jeg om maskinen min ikke kobler seg til nettverk etter en oppdatering?
Noen ganger når en LANDesk-oppdatering har kjørt, forsvinner krysset som gjør at OK-I automatisk kobler til. Brukeren må da inn i wifi-instillinger og huke av for krysset på nytt.


9. Hva gjør jeg om maskinen min ikke kobler seg til nettverk når jeg logger på maskinen for første gang?
Ved første gangs oppstart er det ikke alltid at OK-I kobler til selv om nettet er tilgjengelig og krysset står på Koble til automatisk. Man må velge knappen «Koble til» for første gangs etablering av Wifi. Du kan også koble til en nettverkskabel.


10. Skaleringsproblemer - Uklar skrift på stor skjerm

  1. Høyreklikk på Skrivebordet. Velg Skjerminnstillinger
  2. Bla ned på siden til du finner <Oppløsning> – Still denne til 1920 x 1080.
  3. Virker det fortsatt ikke. Prøv å gjøre det samme med de andre skjermene.
  4. Pek på skjerm i innstillingsmenyen under punktet <Velg og omorganiser skjermer> og sett oppløsning til 1920 x 1080.

11. Hvor finner jeg Skype for Business?

  1. Søk etter "Desktop Manager" i startmenyen og klikk på denne.
  2. Finn pakken som heter "Skype for Business 2016". Hvis denne mangler, trykk på piltastene som går rundt i ring (refresh). 
  3. Huk av for Skype for Business 2016 og trykk på "Launch". Dette kan ta mellom 10 - 30 minutter.
  4. Skype for Business vil dukke opp i startmenyen når den er ferdig installert. Hvis denne mangler, start PC på nytt igjen. Kontakt lokal IKT hvis det fortsatt er problemer. De kan melde en feil i Kompass.

12. Hvor finner jeg Doculive?

Doculive kan åpnes fra Oslofelles-portalen og ligger i mappen som heter "Applikasjoner". Du kan også søke øverst i høyre hjørne. Årsaken til at Doculive ikke ligger i startmenyen er fordi versjonen ikke er laget for å brukes lokalt på Windows 10.


13. Hva skjer med Office-pakken?

  1. Alle programmene i Office-pakken (word, excel, outlook, powerpoint, onenote, osv.) er tilgjengelige lokalt i startmenyen. Hvis du bruker noen av disse med en integrasjon til Doculive så må du åpne programmet fra Oslofelles-portalen. Da åpner du f. eks Word på intern sone.
  2. Du ser hvilken sone du har åpnet Word i på bakgrunnsfargen i programmet. Lokal word (fra windows startmeny) har blått tema. Word på intern sone har sølvfarget tema og word på sikker sone har svart tema.

14. Jeg mangler en applikasjon. Hva gjør jeg?

Alle applikasjoner du hadde på windows 7 vil være tilgjengelige på windows 10. Noen av de må hentes igjen i Desktop Manager, mens de fleste ligger tilgjengelig i Oslofelles-portalen. Alle sikre applikasjoner er tilgjengelige i Oslofelles-portalen.

  1. For Desktop Manager: åpne startmenyen og søk etter "Desktop Manager". Trykk på "refresh" for å oppdatere listen. Du huker av for den applikasjonen du vil installere og velger "launch". Dette kan ta mellom 10-30 minutter og krever noen ganger en omstart.
  2. Sjekk Oslofelles-portalen. Ikonet for denne ligger på skrivebordet og i startmenyen. 
  3. Ta kontakt med 1. linje brukerstøtte i virksomheten for videre bistand eller tildeling av nye applikasjoner og tjenester.

Viktige datoer

Kommende kurs

Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten
Kontaktinformasjon kundeportalen kundeportalen@uke.oslo.kommune.no
Redaktør: Siw Wisth Holmboe