Løsning på "cannot start app"-feilmelding
Enkelte brukere på tykklient opplever å få en feilmelding når de prøver å starte AKS som sier "Cannot start app. Please contact your help desk". Driftsmeldingen beskriver midlertidig workaround.
Melding opprettet: 21.06.2016
Type: Avvik
Hendelsen startet: 21.06.2016 00:00
Sluttet: 03.11.2016 12:13
Årsak
Benytt OSLOFELLES portalen som finnes i start-menyen for å logge på AKS. Mer informasjon om dette i artikkel om lansering av OSLOFELLES portalen her: http://utviklings-og-kompetanseetaten.oslo.kommune.no/article.php?articleID=312713&categoryID=75180
Mer informasjon

De som får denne feilmeldingen kan løse problemet ved å gå til oppgavelinjen og trykke på pilene som peker oppover ("vis skjulte ikoner"). Høyretrykk på ikonet som heter "Citrix Receiver", velg "Advanced Preferences" og trykk på "Reset Receiver". Når dialogboksen kommer opp, velg "Yes, reset Receiver". Når du får beskjed om at "citrix receiver is reset to the default settings" kan du prøve å åpne AKS igjen. Vær oppmerksom på at ikonene dine vil forsvinne et øyeblikk mens denne prosessen gjør seg ferdig. De vil laste inn igjen.


Det er også mulig å åpne lenken https://storefront.oslo.kommune.no/Citrix/InternWeb i en Internet Explorer og så starte AKS herifra.

LOGG