(langstring[menu.title] is not set)

Nye brukere mangler tilganger

Vi har en feil med integrasjonen fra PRK til AD som gjør at nye brukere ikke får tilgang til blant annet AKS og Gerica. Driftsleverandøren er informert og er i gang med å feilsøke dette.
Melding opprettet: 29.11.2017

LOGG

  • Vi ber om at dere melder en sak i Kompass hvis noen fortsatt opplever denne feilen. USS mottar ikke lenger henvendelser på dette og det kan se ut som om feilen er løst. Det er ikke mulig å gjenskape feilen heller.
  • Driftsleverandøren jobber fortsatt med å løse dette problemet. Vi beklager ulempene dette medfører.
  • Feilen vedvarer. UKE beklager ulempene dette medfører.
  • Feilen vedvarer. Det er satt inn flere ressurser fra driftsleverandøren for å lokalisere hva det er som feiler.
  • Vi ser at denne feilen er mer omfattende og at nye brukere kan oppleve forskjellige typer feil med tilgang til virksomhetens systemer. Driftsleverandøren jobber fortsatt med å rette på dette.
  • Feilen vedvarer. Vi beklager ulempene dette medfører.
  • Driftsleverandøren jobber fortsatt med å rette feilen. Tilgang gis fortløpende til de som mangler dette selv om alle kryss er satt i PRK.
  • Feilretting pågår fortsatt her. Vi ser også at noen brukere ikke får tilgang til Gerica ved førstegangs oppretting. Dette blir også rettet fortløpende etter hvert som vi får saker på dette i BOKS.
  • Driftsleverandøren jobber med å rette dette. Feilen påvirker kun nye brukere og kan rettes fortløpende for de det har oppstått for.
Type: Feilsituasjon
Status: Feil løst
Hendelsen startet: 29.11.2017 11:00
Sluttet: 25.05.2018 15:00
Berørte komponenter: PRK

Årsak

Feilen skyldtes lastbalanseringen for domenekontrollere til AD. Dette medførte at noen tilganger ble overført, mens andre manglet. Dette skal nå være løst.

Mer informasjon

Nyopprettede brukere opplever at de mangler tilgang til AKS og andre applikasjoner som er standard for alle i virksomheten, selv om alt er huket av for i PRK. Workaround for dette er å huke vekk valget "organisasjonens tilgangsgruppe", lagre, huke til igjen og så lagre (se bilde nedenfor). Vent 5 minutter før bruker prøve å logge ut og så inn igjen.

Vi setter stor pris på om det meldes en sak i BOKS slik at vi ser omfanget av dette, eller om workaround ikke fungerer som den skal.

Denne informasjonen er kun relevant for de som har PRK administrator-tilgang. Dette er som regel 1. linje brukerstøtte i virksomheten.

For Gerica ber vi om at dere melder sak i BOKS slik at vi kan bistå med dette.

Henter data ...

Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten
Kontaktinformasjon kundeportalen kundeportalen@uke.oslo.kommune.no
Redaktør: Siw Wisth Holmboe