(langstring[menu.title] is not set)

Problemer med AKS

Flere melder om at de ikke kommer inn på AKS. Feilen er meldt til leverandør som jobber med å løse feilen.
Melding opprettet: 06.01.2021

LOGG

  • Pålogging til AKS er nå som normalt. Driftsleverandøren skal gjøre tiltak i løpet av helgen som sikre en stabil løsning.

    Dette vil ikke påvirke brukere.
  • Brukere blir igjen kastet ut av AKS. Driftsleverandøren jobber med feilsøk.
  • Feilen ser nå ut til å være løst, også for brukere med ident som slutter på sifferet 9. Vennligst meld fra til USS hvis brukere fremdeles opplever problemer.
  • Profilserveren for 09 er nå oppe igjen. Vi kan se at serveren responderer bra og at brukere får logget seg på. Vi følger situasjonen utover dagen. Vennligst meld fra til USS hvis brukere opplever problemer.
  • Flerparten av profilserverene skal være friskmeldt.

    Det jobbes fremdeles med å ferdigstille permanent fiks for identene som slutter på sifferet 9, men det er ingen indikasjoner på at midlertidig fiks ikke fungerer tilstrekkelig, foreløpig.
  • Det oppleves igjen treghet med flere brukere, foruten identer som slutter på 9 (Eks UKE1119)
    Driftleverandør kjører omstart av servere dette gjelder.
  • Driftsleverandøren har lagt til en midlertidig løsning som gjør at brukere nå får logget seg på. Det jobbes videre med en permanent løsning.

    Den midlertidige løsningen innebærer at brukere logger på en temporær profil, noe som medfører at dokumenter som lagres på skrivebordet ikke vil lagres. Vennligst benytt fellesområdet.

    Filer og snarveier som brukere selv har lagret på sitt vanlige skrivebord vil ikke være tilgjengelige.

    Dette gjelder brukere med ident som slutter på 9 (Eks UKE1119)
  • Det oppleves fortsatt stor treghet ved pålogging til AKS. Det er brukere med ident som slutter på 9 (Eks; UKE11119) som opplever problemet. Driftsleverandøren har funnet årsaken og jobber med feilretting.
  • Det oppleves dessverre fortsatt feil på en profilserver og brukere kan oppleve lang responstid ved pålogging. Driftsleverandør jobber med feilretting.
  • Leverandør har utført feilretting og overvåking av AKS viser at gjennomsnittlig påloggingstid er tilbake til et mer normalt nivå.

    Vi ber derfor de som har meldt sak om å oppdatere saken sin med status på om situasjonen har bedret seg eller ikke.

    Om noen som ikke har meldt sak også opplever problemer, ber vi de om å melde sak.
  • Brukere opplever at det fortsatt tar lang tid å logge på AKS. Driftsleverandøren jobber med feilretting.
  • Brukere vil nå kunne oppleve stor bedring på AKS. Det er en siste diskjobb som må kjøre før vi starter med verifisering og friskmelding av AKS.
  • Leverandør jobber fortsatt med feilretting. Driftsmelding oppdateres ved videre utvikling i feilrettingen.
  • Driftsleverandøren har trolig funnet rotårsaken og har satt i gang feilretting.
Type: Feilsituasjon
Status: Feil løst
Hendelsen startet: 06.01.2021 08:00
Sluttet: 06.01.2021 23:59
Berørte komponenter: Citrix

Henter data ...

Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten
Kontaktinformasjon kundeportalen kundeportalen@uke.oslo.kommune.no
Redaktør: Siw Wisth Holmboe