(langstring[menu.title] is not set)

Problemer med CGM Helsestasjon

Flere virksomheter rapporterer om å ha blitt kastet ut av applikasjoner og sliter med å logge på. Driftsleverandør er informert.
Melding opprettet: 10.10.2017

LOGG

  • CGM har vært stabil denne uken.
  • Det er utført tekniske tiltak på CGM Helsestasjon som ble gjort aktive kl 11:30 i dag. Vi avventer og ser om dette har bedret situasjonen. Foreløpig er det ikke registrert feil på CGM i dag.
  • Flere har meldt om feilmelding relatert til App-V ved pålogging til CGM Helsestasjon i dag. Dette ser foreløpig ut til å være en annen feil enn tidligere meldte problemer i databasen. Vi ber brukere forsøke "lukk sikker" fra start-menyen og deretter starte CGM på nytt.
  • Vi har begynt å få inn saker som tyder på at vi har problemer igjen.

    Vi ber alle virksomheter som har problemer om å melde saker, så vi får et bilde av omfanget.

    Vi følger opp mot driftsleverandør.
  • Det har vært en ny hendelse på en switch tilhørende databasen som har skapt heng, utkastelser og påloggingsproblemer for flere brukere i dag. Dette skal være et isolert problem som ikke er relatert til feilen på databasen. Det jobbes med å rette dette.
  • CGM skal nå fungere som normalt igjen. Det var en hendelse i databasen som skapte et brudd og påfølgende treghet for brukere. Situasjonen monitoreres fortsatt kontinuerlig. Hvis brukere opplever problemer etter arbeidstid i dag og gjennom helgen er beredskapsvakt bemannet hele døgnet og treffes på 23 47 70 70.
  • Vi har mottatt tilbakemelding om at det igjen er problemer med CGM i dag. Leverandør gjør det de kan for å få løst dette raskest mulig.
  • CGM Helsestasjon og Gerica har fungert som normalt i dag. Situasjonen overvåkes fortsatt kontinuerlig av leverandør og det er et pågående arbeid med å implementere tiltak beskrevet i tidligere kommentar.
  • Driftsleverandør melder om at situasjonen i dag ser meget bra ut. Ingen brukersesjoner som har hengt igjen og heller ingen rapporterte problemer. Dette overvåkes kontinuerlig.

  • I forbindelse med feilretting er følgende tiltak utført på SQL-clusteret til CGM Helsestasjon og Gerica:

    - Endring av CPU allokering for å øke kapasiteten.
    - Terminering av brukersesjoner som henger.
    - Involvering av systemleverandører.

    Følgende tiltak er planlagt for å forbedre situasjonen:

    - Terminere brukersesjoner som henger. Dette gjøres kontinuerlig for å
    begrense stress på databasen.
    - Ny fysisk server.
    - Kjøre statistics på database.
    - Tilgjengeliggjøre mer logisk minne til databaseinstanser.
    - Legge inn fysisk minne.
    - Redusere ressursbruken på testinstanser i samme miljø.
  • CGM skal nå fungere som normalt. Det jobbes med flere tiltak for å sikre at feilen ikke oppstår på nytt.
  • Vi har fått meldinger om at stiuasjonen skal ha bedret seg. Vi ønsker tilbakemelding dersom det fortsatt oppleves problemer.
  • Problemene har gjenoppstått i dag. Det jobbes med en løsning som medfører at CGM må restartes. Innloggede brukere vil oppleve å bli kastet ut som følge av dette og må logge inn på nytt.
  • Det er nå gjort en endring som skal ha løst problemet. Vi jobber med å verifisere dette og ønsker tilbakemelding dersom dette ikke er tilfelle.
  • For å løse de pågående problemene er det nødvendig å restarte CGM Helsestasjon. Brukerne som er inne og jobber nå vil bli kastet ut.
  • Tilbakemeldinger fra virksomhetene tyder på at problemene har dukket opp igjen. Flere ressurser hos leverandør jobber med å rette dette.
  • Leverandør melder om at CGM Helsestasjon nå skal fungere som normalt. Vi jobber med å verifisere dette.
Type: Feilsituasjon
Status: Feil løst
Hendelsen startet: 10.10.2017 08:15
Sluttet: 30.10.2017 11:30
Berørte komponenter: CGM Helsestasjon

Henter data ...

Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten
Kontaktinformasjon kundeportalen kundeportalen@uke.oslo.kommune.no
Redaktør: Siw Wisth Holmboe