(langstring[menu.title] is not set)

Problemer med pålogging på AKS og sikre applikasjoner

Vi har fått inn melding fra flere virksomheter om problemer med pålogging på AKS og tilsvarende for en del sikre applikasjoner. Driftsleverandøren jobber med feilsøk, og vi følger opp mot driftsleverandøren.
Melding opprettet: 12.06.2017

LOGG

  • Feilen skal nå være rettet for AKS og sikker sone applikasjoner. Brukere som fortsatt opplever feil må sannsynligvis logge ut og inn av applikasjonen.
  • Feilen totalt sett ser ut til å skyldes en hendelse på lagringsløsningen som oppstod i natt. Dette ble rettet, men skapte flere følgefeil i dag tidlig. Tiltak er utført og det ser ut til at situasjonen ift. AKS har bedret seg. Da flere servere gjenstår å restartes er driftsituasjonen foreløpig ikke friskmeldt. Vi ber om at opplevde feil fortsettes å meldes i BOKS så vi får kartlagt omfanget.
  • Det ble avdekket feil i SQL database som nå skal være rettet. Likevel vedvarer mange av problemene relatert til AKS og sikre applikasjoner. Det er fortsatt tregheter og lang påloggingstid. Mange ressurser jobber med å rette dette nå.
Type: Feilsituasjon
Status: Feil løst
Hendelsen startet: 12.06.2017 07:10
Sluttet: 13.06.2017 10:00
Berørte komponenter: AKS, Gobo, Profdoc, Fasit

Årsak

Feil oppstod etter en hendelse på lagringsløsningen søndag kveld. Dette skapte problemer med databaser som igjen skapte mange følgefeil rundt om. Dette skal nå være rettet, men det er fortsatt risiko for at det oppstår feil på enkelte systemer som følge av dette. Situasjonen overvåkes nøye.

Henter data ...

Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten
Kontaktinformasjon kundeportalen kundeportalen@uke.oslo.kommune.no
Redaktør: Siw Wisth Holmboe