(langstring[menu.title] is not set)

Problemer med sikre applikasjoner

Flere bydeler melder om at de blir kastet ut av Fasit og Gerica etter pålogging. Driftsleverandøren er informert og i gang med feilsøking. Vi ser at dette påvirker i hovedsak sikre applikasjoner, og vi ber de som opplever feil i dag om å melde dette i BOKS slik at vi ser omfanget.
Melding opprettet: 02.05.2017

LOGG

  • Restart er nå utført på samtlige servere på sikker sone. Dette skal ha løst problemene brukere har opplevd fra i går. Er det enkelte som opplever heng/treghet anbefaler vi å bruke "lukk sikker" og foreta en ny pålogging. Vi ønsker tilbakemelding dersom det fortsatt er brukere som opplever å bli kastet ut av sikker sone applikasjoner.
  • I forbindelse med feilretting må det gjøres en restart av servere som medfører at brukere vil miste sesjonen sin mot sikker sone, med andre ord bli kastet ut av applikasjonen. Dette er planlagt utført kl 11:15 i dag. Det vil komme opp en dialogboks på skjermen ca. 10 min før dette skjer så brukere får tid til å lagre eventuelt arbeid. Etter dette er utført kan brukere starte applikasjoner mot sikker sone igjen og disse skal da fungere som normalt uten brudd og utkastelser.
  • Feilen vedvarer beklageligvis i dag også. Leverandør er i gang med feilretting og i den forbindelse må sannsynligvis terminalservere på sikker sone restartes. Dette vil potensielt gi et brudd for brukere som har en aktiv sesjon mot sikker sone. Mer informasjon kommer når dette er avklart.
  • Feilen vedvarer og feilsøking fortsetter. Ser så langt ut til å være relatert til terminalservere på sikker sone. Citrix er også involvert i arbeidet som vil pågå utover kvelden.
  • Vi ser på dette opp mot en endring som gikk over helgen. Dette var en oppgradering av driftsmiljøet og kan forklare hvorfor så mange opplever feil på sikker sone i dag.
Type: Feilsituasjon
Status: Feil løst
Hendelsen startet: 02.05.2017 10:00
Sluttet: 02.05.2017 23:59
Berørte komponenter: Gerica, Familia, CGM Helsestasjon, Fasit, Sikker sone

Årsak

Årsaken er fortsatt uklar, men er verifisert relatert til endringer på AKS imaget. Dette er nå rullet tilbake og sikre applikasjoner fungerer som normalt.

Henter data ...

Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten
Kontaktinformasjon kundeportalen kundeportalen@uke.oslo.kommune.no
Redaktør: Siw Wisth Holmboe