(langstring[menu.title] is not set)

Treghet i GAT

Flere melder om heng og tregheter i GAT. Leverandør er på saken.
Melding opprettet: 30.10.2019

LOGG

  • Problemene i GAT skal nå være rettet og systemet fungere som normalt. Vi ber om tilbakemelding dersom det fortsatt oppleves feil.
  • Etter ca kl 11 skal tiltakene utført i GAT hatt god effekt. Systemet skal nå være mulig å jobbe i. Fint om vi det gis beskjed i Kompass dersom det fortsatt oppleves å være nede.

    Feilretting pågår videre.
  • Det meldes nok en gang om store problemer i GAT fra ca. kl 10 i dag. Det jobbes kontinuerlig med tiltak og feilretting.
  • Det har gjennom helgen blitt gjennomført en rekke optimaliseringstiltak i Gat og MinGat.

    Vennligst meld inn sak i Kompass om du opplever problemer med MinGat og/eller Gat. Gat Analyse er fortsatt ikke tilgjengelig.

    Det er anbefalt å benytte Gat skrivebordsapplikasjonen via AKS eller Oslofelles portalen av ytelseshensyn.

    Leverandør følger opp lasten på mandag morgen, og på bakgrunn av dette vurderes det iverksettelse av ytterligere tiltak.
  • Leverandør arbeider fortsatt med å finne rotårsak. Funksjonalitet i både Gat og MinGat er tilgjengelig, med unntak av Gat Analyse.
  • Alle tjenester i Gat og MinGat er nå tilgjengelig, med unntak av Gat Analyse. Videre aktiviteter for å komme til bunns i rotårsak fortsetter sammen med leverandør i morgen.
  • Etter flere runder med feilretting skal situasjonen ha bedret seg og det skal være mulig å jobbe i GAT-applikasjonen. MinGat er skrudd av som et ledd i arbeidet med løsning. Feilretting fortsetter utover ettermiddag/kvelden til det er funnet en permanent løsning.
  • Feilen vedvarer. Driftsleverandør og systemleverandør jobber sammen med en løsning. Vi håper situasjonen bedrer seg raskt.
  • Det meldes dessverre om tregheter i GAT og problemer med å logge på MinGat i dag også. Saken jobbes med.
  • GAT skal fungere som tiltenkt, men det er fortsatt under verifisering.
    Ber om tilbakemelding i sak om det ikke skal være løst.
    Det jobbes med endringer sammen med forvalter og systemleverandør, hvor vi jobber med å finne løsninger for at dette ikke oppstår igjen.
  • GAT har blitt verre utover ettermiddagen og brukere opplever nå situasjonen som "full stopp". Det er satt mange ressurser på saken og driftsleverandør og systemleverandør jobber i samarbeid med å løse utfordringene.
  • Det har kommet inn meldinger om at det fortsatt er tregheter i GAT, spesielt ved jobbing med arbeidsplaner. Leverandør feilsøker videre.
  • Feilen skal nå være løst. Vi jobber med å verifisere at GAT fungerer som normalt igjen.
  • Vi får nå henvendelser om at GAT er utilgjengelig med en feilmelding som peker til SQL.
  • Leverandør fortsetter å lete etter grunnen til hvorfor det er tregheter i GAT.
Type: Feilsituasjon
Status: Feil løst
Hendelsen startet: 30.10.2019 11:00
Sluttet: 30.10.2019 23:59
Berørte komponenter: Gat

Årsak

Feil er rettet og GAT fungerer nå som normalt. Rotårsak er mest sannsynlig et eldre script som har kjørt i databasen og skapt låsinger og blokkeringer.

Henter data ...

Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten
Kontaktinformasjon kundeportalen kundeportalen@uke.oslo.kommune.no
Redaktør: Siw Wisth Holmboe