(langstring[menu.title] is not set)

Ustabilt nett påvirker flere applikasjoner

E-post og BOKS oppleves som svært ustabilt og tregt. Outlook viser status "forsøker å koble til". Det oppleves også noe tregt nettverk enkelte steder. Driftsleverandøren jobber fortløpende med å finne årsaken til dette.
Melding opprettet: 15.05.2017

LOGG

  • Det ble gjort endringer i går for å rette opp i årsaken til at så mange brukere opplevde problemer med outlook og ustabilt nett denne uken. Vi ber om tilbakemelding i BOKS hvis det viser seg at noen fortsatt mener at de opplever feil.
  • Midlertidig workaround til rotårsak blir rettet er implementert. Så langt har vi gode indikasjoner på at dette har løst problematikken og ber om tilbakemelding dersom dette viser seg å ikke være tilfelle.
  • Det er gjort tiltak for å bedre situasjonen for brukerne i dag. Vi ser at det nå har løsnet litt. Driftsleverandøren jobber videre med å finne ut av hva som forårsaker denne feilen, slik at det ikke gjenoppstår.
  • Vi får meldinger om problemer med å logge på fjernarbeid etter at sms token er mottatt. Dette kan være en følgefeil av generelle nettverksproblemer for interne tjenester i Oslo kommune. Driftsleverandøren er informert og feilsøker videre.
  • Feilen er dessverre ikke løst og problemet har gjenoppstått i dag. Driftsleverandøren feilsøker videre.
  • Tiltak på bakenforliggende infrastruktur er utført og løsningen har vært stabil siden kl 15. Driftsleverandører vil monitorere dette nøye fremover og vi vil ikke se tydelig om dette er løst før vi får normal last fra brukere i morgen. Vi oppdaterer driftsmeldingen fortløpende.
  • EVRY og Datametrix er i dialog om denne feilen. Rotårsaken til dette er fortsatt ikke kjent, men saken har høyeste fokus og prioritet. Situasjonen overvåkes nøye og det vil bli vurdert tiltak igjen kl. 16:00. Feilen rammer enkelte nettbaserte applikasjoner og kan derfor oppleves forskjellig hos brukerne. Vi beklager ulempene dette har medført.
  • Driftsleverandøren fortsetter med feilsøk. Det er prøvd et tiltak som ikke har forbedret situasjonen.
  • Sak håndteres med høyeste prioritet hos nettverk- og driftsleverandører.

    Feilsøkingen har ennå ikke ført til konkrete tiltak for å rette opp årsaken til feilen.
Type: Feilsituasjon
Status: Feil løst
Hendelsen startet: 15.05.2017 09:10
Sluttet: 18.05.2017 13:00

Årsak

Feil er rettet og nettet skal være stabilt. Rotårsak er avdekket og er identifisert til F5 (lastbalanserer). Det vil også implementeres en hotfix i samarbeid med systemleverandør for å forhindre at en liknende situasjon oppstår i fremtiden.

Henter data ...

Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten
Kontaktinformasjon kundeportalen kundeportalen@uke.oslo.kommune.no
Redaktør: Siw Wisth Holmboe