(langstring[menu.title] is not set)

Aktivere synkronisering av AD/PRK telefonnummer mot multifaktor telefonnummer i Azure AD

Den 21.04.2021 klokken 16.00 vil UKE Aktivere synkronisering av AD/PRK telefonnummer mot multifaktor telefonnummer i Azure AD. Vennligst åpne driftsmeldingen og se "Mer informasjon" om hvem dette påvirker.
Melding opprettet: 19.04.2021
Type: Planlagt vedlikehold
Hendelsen startet: 21.04.2021 16:00
Sluttet: 21.04.2021 17:00
Berørte komponenter: MS Office kontorstøtte

Mer informasjon

I dag setter brukere selv opp telefonnummer for SMS-kode ved multifaktor pålogging mot Office 365 første gang de loggerpå, eller ved å gå til http://myaccount.microsoft.com/. Selvregistrering medfører en risiko for at kaprede brukerkontoer kan settes opp med multifaktor kode som går til en illegitim mottaker.

Dessuten er mobiltelefonnummer i katalogen (AD/Azure AD) adskilt fra telefonnummeret som benyttes til multifaktor. Om en bruker får endret sitt mobilnummer i PRK vil ikke det gjenspeiles i multifaktornummeret automatisk.


For å løse disse utfordringene vil det innføres en automatisert jobb som synkronisere mobiltelefonnummer i PRK-katalogen med multifaktor telefonnummeret. Denne jobben vil kjøre automatisk hver natt.


Følgende vil skje:

  • Dersom mobilnummeret er det samme både i PRK og for multifaktor gjøres det ingen endring.
  • Dersom mobilnummeret ikke er i PRK og bruker har oppgitt nummer for multifaktor gjøres det ingen endring.
  • Dersom mobilnummeret er i PRK og ikke i multifaktor settes nummer for multifaktor til å være nummeret i PRK.
  • Dersom mobilnummeret ikke er i PRK og bruker heller ikke har oppgitt nummer for multifaktor gjøres det ingen endring.
  • Dersom mobilnummeret er i PRK er forskjellig fra nummeret for multifaktor settes dette til nummeret i PRK.

Riktig måte å endre en brukers MFA-telefonnummer vil derfor være via PRK. Sluttbruker har mulighet til å endre MFAnummer via sin profilside knyttet til Office 365, men all slik endring vil overskrives daglig.


Løsningen som nevnt vil være aktiv til evt. oppgaven tas over av nytt IGA-verktøy eller Office 365 tilbyr innebygget
funksjonalitet for å håndtere dette.


Jobben vil settes opp på gjennomføringstidspunktet, men vil kjøre første gang natt til 22.04.2021 med oppstart midnatt.

Henter data ...

Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten
Kontaktinformasjon kundeportalen kundeportalen@uke.oslo.kommune.no
Redaktør: Siw Wisth Holmboe