Vi opplever stadig at noen forsøker å lure til seg informasjon via e-post og phishing. Phishing er et hackerutrykk for å «fiske» etter informasjon
Ved phishingangrep kontaktes du via epost, hvor avsenderen prøver å fremstå som en reell virksomhet, for eksempel Skatteetaten. Du forsøkes lurt til å svare i e-posten eller klikke deg inn på en falsk nettside for å ”logge deg inn” eller oppgi annen sensitiv informasjon, gjerne opplysninger som fødselsdato, konto- og kredittkortnummer. Denne informasjonen vil avsenderen forsøke å misbruke. Avsenderen lover gjerne en belønning hvis du svarer og/eller deltar, og i de fleste tilfellene har meldingen grammatiske feil. Dette er typiske faresignaler som det er viktig å være oppmerksom på.
Senest 3.juni ble det gjort et forsøk på phishing, og da som en brukerundersøkelse på vegne av UKE. En årvåken medarbeider reagerte på innholdet og forsøket ser foreløpig ut til å ha stoppet.
Hva kan du gjøre?
Vis varsomhet ved åpning av e-postvedlegg på jobb og i privat sammenheng. Be om råd hvis du er usikker.
Blir du rammet, ta kontakt med lokal IKT-ansvarlig for bistand.