Kompass er navnet på kommunens nye service management-verktøy. Systemet skal erstatte BOKS og etableringsprosjektet er godt i gang.
Navnet Kompass ble valgt gjennom en navnekonkurranse og forteller litt om hensikten med systemet, som er å bistå brukere å navigere i tjenestene til Oslo kommune.
Akseptansetesting av systemet utføres nå av pilotene Bydel Grorud, Velferdsetaten, UKE v/Brukerstøtte HR og Økonomi og UKEs Servicesenter. Brukerstøtte for HR og Økonomi har gått over til Kompass i full produksjon. Det betyr at saksbehandlere i virksomhetene nå benytter Kompass for å melde inn saker.
Velferdsetaten og Bydel Grorud vil etter hvert ta inn alle sine ansatte for bruk på IKT-området, men systemet er ikke bare beregnet for IKT. Velferdsetaten vil for eksempel også benytte dette systemet i forbindelse med HR-saker. Målet er å forenkle flyten fra en ansatt melder en feil eller bestilling og til utførende enhet, om dette er lokal IKT, UKE eller driftsleverandør.
Prosjektet jobber videre med å sette opp tilgangsstyring i Gerica, Fasit og Familia sammen med Fagsystemavdelingen i Helseetaten. Før sommeren blir tilgangsstyring testet og etter det skal systemeiere og forvaltere planlegge produksjonssetting.
Full utrulling av Kompass vil etter planen gjennomføres i sammenheng med overgangen til den nye driftsavtalen (dNA), som er forventet å skje i midten av februar 2018.
Det vil bli gitt mer informasjon om Kompass på Forum for IKT Hovedkontakt (for virksomheter og bydeler i Oslofelles) 20. juni.