(langstring[menu.title] is not set)

IPVPN - FAQ

Spørsmål:

  1. Hvor mye plass tar IPVPN-utstyret?
  2. Hva slags henvendelser kan tjenestestedene få i forbindelse med befaring?
  3. Hvordan skal virksomhetene informere prosjektet om evt endringer i kontaktinformasjon for lokasjonene?
  4. OBY eier jo mange bygg i Oslo kommune, hvordan vil fiberutbyggingen håndteres på disse lokasjonene?
  5. Hvem dekker kostnadene med installasjon av IPVPN?
  6. Hvordan blir prosessen ved distribusjon/montering av nytt aksessutstyr ved omlegging til IPVPN?
  7. Må virksomhetene foreta seg noe i forhold til eksisterende linje og utstyr for OKMAN etter hvert som lokasjonene legges over til IPVPN?
  8. Når, og på hvilken måte blir lokasjonene varslet om kommende omlegging fra OKMAN til IPVPN?
  9. Hva hvis foreslått dato for omlegging til IPVPN ikke passer for lokasjonen?
  10. Hvilke tester skal lokasjonen utføre etter omlegging fra OKMAN til IPVPN?
  11. Fra hvilke firma kan virksomhetene få henvendelser angående IPVPN?

1. Hvor mye plass tar IPVPN-utstyret?
Svar: Dette avhenger av to faktorer – hvilken kategori/hastighet som blir levert, og om LAN core utstyret byttes eller ikke.

Våren 2016 ble det utplassert en Cisco 2960CX-8 enhet ved de fleste «kobberlokasjoner». Denne enheten har rollen LAN core, og skal videreføres etter at IPVPN er levert. Gammel OKMAN-aksessruter (som regel en Cisco 800-serie) blir fjernet etter levering av IPVPN. Cisco 2960CX har målene (H x B x D) 44mm x 269mm x 213mm. Enheten kan stå på hylle eller rackmonteres, sistnevnte anbefales. Behovet for plass er 1U.

Der dagens OKMAN-aksessutstyr skal gjenbrukes i rollen som LAN core vil det være målene på dagens utstyr som gjelder. Dette er normalt forskjellige varianter av Cisco 3500/3600/3700 serien både 8 og 24 porter. Felles for disse er at de er beregnet for rackmontering og opptar 1U i høyde. Dybden varierer.

Utstyret fra Telenor kommer i to varianter, avhengig av hvilken hastighetskategori som leveres. For standardproduktet på 100 Mbps leveres en Cisco 899G-LTE (med innebygget 4G backup). Størrelsen på denne er (H x B x D) 44mm x 325mm 264mm. Rackmontert opptar den 1U.

Der det leveres 1Gbps utplasserer Telenor en Cisco ASR920 i tillegg til Cisco 899G-LTE. ASR920 er beregnet for rackmontering med høyde 1U. Dybden er inntil 25 cm.

I mange tilfeller blir eventuelt eksisterende modem fjernet etter at IPVPN er rullet ut. Det er imidlertid ikke sikkert at dette skjer helt synkront med installasjonen, og det er derfor midlertidig behov for plass også til dette utstyret. Her er det så mange varianter at det ikke er mulig å si noe eksakt om plassbehovet.

 


2. Hva slags henvendelser kan tjenestestedene få i forbindelse med befaring?
Svar: Telenor bruker to entreprenører. Disse heter Relacom og Eltele. Det vil være representanter for disse som kommer på befaring ved tjenestestedene.

Nedenfor er listet opp typiske henvendelser ute på en lokasjon ifm IPVPN, hva lokal kontaktperson bør kunne svare på selv, og hvem lokal kontaktperson evt må kunne henvise til. Det skal sies at dette ikke er noen fasit og at varianter helt sikkert vil forekomme.

Prosessen kan bli litt annerledes der en av de sentrale byggforvalterne i kommunen, for eksempel Omsorgsbygg eller Undervisningsbygg, forvalter byggene. I disse tilfellene vil de respektive forvaltningene fungere som gårdeier og grunneier i tabellen nedenfor, og de vil ha føringer på hvordan arbeidet skal utføres lokalt. Det er gjennomført egne møter mellom Telenor og de to nevnte eiendomsforvalterne.

Under har vi satt henvendelse opp kronologisk i en tabell. Som nevnt, unntak vil helt sikkert forekomme – det skal jo for eksempel ikke graves alle steder. De 3 siste aktivitetene i tabellen vil sannsynligvis bli utført i en operasjon.

# Aktivitet Hvem vil ta kontakt? Hvem kontaktes i virksomheten? Hvem må lokal kontaktperson henvise til?
1 Befaring innendørs Telenor v/underleverandør kontaktperson 1/kontaktperson 2/IKT hovedkontakt Gårdeier
2 Befaring utendørs Telenor v/underleverandør kontaktperson 1/kontaktperson 2/IKT hovedkontakt Gårdeier/grunneier
3 Graving og legging av fiber Telenor v/underleverandør kontaktperson 1/kontaktperson 2/IKT hovedkontakt Gårdeier/grunneier
4 Intern kabling Telenor v/underleverandør kontaktperson 1/kontaktperson 2/IKT hovedkontakt Ingen, forutsatt at avtaler er gjort under aktivitet #1
5.1 Utplassering av utstyr/CPE Telenor v/underleverandør kontaktperson 1/kontaktperson 2/IKT hovedkontakt IKT hovedkontakt - informeres
5.2 Omkobling fra OKMAN til IPVPN Telenor v/underleverandør kontaktperson 1/kontaktperson 2/IKT hovedkontakt IKT hovedkontakt - informeres
5.3 Test Telenor v/underleverandør kontaktperson 1/kontaktperson 2/IKT hovedkontakt IKT hovedkontakt - informeres


Det aller viktigste er at prosessen ikke stopper opp, dvs at Telenor eller underleverandør må vente uforholdsmessig lenge på avklaringer osv. Derfor er det viktig at lokal kontaktperson på forhånd vet hvem det kan henvises til.

Det sier seg selv at prosessen vil gå smidigere desto bedre oversikt lokal kontaktperson har, men som et minimum bør vedkommende kunne påvise dagens OKMAN-utstyr og også ha tilgang til det, hvis det for eksempel er innelåst. Ut over det er det vel så viktig «å vite hva man skal gjøre når man ikke vet», dvs å rute Telenor til rett instans avhengig av hensikten med henvendelsen.

En kommentar vedr. internkabling; Telenor er ansvarlig for internkabling helt fram til CPE (den nye IPVPN-boksen som skal stå der dagens OKMAN-boks står). I praksis betyr dette at entreprenøren/montøren utfører internkabling fra der fiberen kommer inn i bygget og frem til der utstyret skal stå. Alternativt kan det være at entreprenøren/montøren finner eksisterende brukbar intern fiberkabel. Telenor kommer da til å foreslå gjenbruk av denne kabelen. Med mindre lokal kontaktperson har motforestillinger har Telenor anledning til å bruke slik eksiterende kabling på eget ansvar. Det betyr at de fortsatt har et ansvar for at det virker. Vi unngår da eventuelt hulltaking i vegger og eventuelt etablering av innvendige føringsveier der Telenor velger å benytte eksisterende kabel.


3. Hvordan skal virksomhetene informere prosjektet om evt endringer i kontaktinformasjon for lokasjonene?
Svar: For det første; det er svært viktig at evt oppdatert kontaktinformasjon for lokasjonene (adresseendringer, navn/tlf for kontaktpersoner, nye planer for lokasjonen, osv) tilflyter prosjektet. Som dere er kjent med, vil det bli flere besøk pr. lokasjon fra Telenor/entreprenører over et ganske langt tidsrom, derfor er det viktig at evt endringer på kontaktinformasjonen for en gitt lokasjon, meldes til prosjektet helt fram til IPVPN er ferdig implementert på lokasjonen.

Prosjektet foretrekker å motta endringene i Excel. Benytt en kopi av det regnearket vi sendte ut til dere og som dere fylte ut med kontaktinformasjon og returnerte til oss. Skriv inn endringene, merk cellene som inneholder endringer med gul bakgrunn og send regnearket til ipvpn-utrulling@uke.oslo.kommune.no


4. OBY eier jo mange bygg i Oslo kommune, hvordan vil fiberutbyggingen håndteres på disse lokasjonene?

Svar: Som kjent består implementeringen av IPVPN i Oslo kommune grovt sett av to deler;

  1. utbygging av fiber
  2. utplassering av aksessutstyr/omlegging til IPVPN

For alle bygg hvor OBY er byggeier, for eksempel kommunale barnehager, omsorgsboliger, sykehjem, osv, vil de ta et spesielt ansvar ved utbyggingen av fiber. De vil for eksempel være eneste kontaktpunkt for Telenor/entreprenører ved befaringer og ved evt avklaringer vedr graving og kabelføring. OBY vil også stå for informasjonen til leietakere og brukere underveis.

Dette betyr at leietakers kontaktpersoner i IPVPN-utrullingen, vil få et noe mindre ansvar under fiber-utbyggingen enn først antatt, men det er likevel viktig at kontaktinformasjonen for lokale kontakter vedlikeholdes. Dette fordi de lokale kontaktpersonene vil være sentrale når selve IPVPN-aksessen kommer og omkoblingen skal gjøres.


5. Hvem dekker kostnadene med installasjon av IPVPN?

Svar: Utbygging og etablering av IPVPN dekkes av IPVPN-prosjektet sentralt. Det påløper ingen kostnader for den enkelte virksomhet eller lokasjon knyttet til eventuelle gravearbeider, innvendig kabeltrekking eller utplassering av utstyr. Det anmodes om at virksomhetene er tydelige på dette ovenfor sine tjenestesteder, da det stadig oppstår misforståelser rundt dette.


6. Hvordan blir prosessen ved distribusjon/montering av nytt aksessutstyr ved omlegging til IPVPN?

Svar: Implementeringen av IPVPN i Oslo kommune består grovt sett av to deler;

  1. Utbygging av fiber
  2. Utplassering av aksessutstyr/omlegging til IPVPN

For å utføre pkt 2, "Utplassering av aksessutstyr/omlegging til IPVPN", må det nye utstyret være tilgjengelig for montør på aktuell lokasjon. Dette utstyret vil derfor bli sendt ut til lokasjonene på forhånd.

Prosessen blir som følger:

  1. Montør fra Eltel eller Relacom kontakter lokal kontaktperson for å avtale tidspunkt for installasjon/omlegging til IPVPN
  2. Ca 5 virkedager før avtalt installasjonsdag vil utstyret bli sendt til lokasjonen med budbil
    • Utstyret (1-2 kolli pr. lokasjon) vil bli merket "IPVPN Prosjektet" og adressert til lokal kontaktperson - som også mottar diverse tekstmeldinger om at forsendelsen er på vei. Meldingene vil være fra Bring, og i de vil det stå at sendingen er fra Telenor (CO/Telway). Hvis det i meldingen eller på pakken står «Nordic Connect» er det korrekt, da dette er Telenors produktnavn på IPVPN-tjenesten.
  3. 1-3 dager før avtalt installasjonsdato vil montør ringe lokal kontaktperson for å verifisere at utstyret er ankommet

Det oppfordres til at utstyret (mellom mottak og installasjon) oppbevares på en trygg måte slik at det lett kan gjenfinnes på installasjonsdagen. Samtidig gjøres det oppmerksom på at Oslo kommune ikke har noe ansvar for dette utstyret før det er koblet opp og tatt i bruk. Dersom utstyret ikke har ankommet, eller har kommet bort etter mottak, opplyses dette til montøren når vedkommende tar kontakt i punkt 3.


7. Må virksomhetene foreta seg noe i forhold til eksisterende linje og utstyr for OKMAN etter hvert som lokasjonene legges over til IPVPN?

Svar: Nei, OKMAN blir faset ut som en del av utrullingen, uten inngripen fra virksomhetene. Dette betyr bla at tidligere OKMAN-utstyr blir tatt ut av overvåking. OKMAN-utstyr som skal returneres blir riktig nok stående på lokasjonen inntil videre, men det vil bli håndtert på et senere tidspunkt.


8. Når, og på hvilken måte blir lokasjonene varslet om kommende omlegging fra OKMAN til IPVPN?

Svar: Ca 1,5-2 uker før omlegging vil det sendes ut en mail fra IPVPN-prosjektet/UKE som inneholder informasjon vedr omleggingen. Mailen vil være adressert til lokal kontakt 1, med kopi til lokal kontakt 2 og IKT hovedkontakt i virksomheten.

Mailen vil bla inneholde Telenor sin foreslåtte dato for omlegging, informasjon om utsending av utstyr og beskrivelse av testprosedyre som skal gjennomføres etter omlegging.


9. Hva hvis foreslått dato for omlegging til IPVPN ikke passer for lokasjonen?

Svar: I utgangspunktet må en i størst mulig grad unngå å flytte omleggingsdato. Dette er fordi det er mange som er involvert, så en flytting vil kreve mye koordinering. IPVPN-prosjektet/UKE har ingen påvirkning på omleggingsdatoene, dette er informasjon vi mottar fra Telenor og videreformidler til virksomhetene. Så hvis det er helt umulig å få til omlegging på foreslått dato, må dette derfor avklares med montør fra Eltel/Relacom når vedkommende tar kontakt med lokasjonen for å avtale detaljer rundt omleggingen.


10. Hvilke tester skal lokasjonen utføre etter omlegging fra OKMAN til IPVPN?

Svar: Etter omlegging til IPVPN, utført av Eltel eller Relacom, er det viktig at Oslo kommune v/lokal kontaktperson (eller noen vedkommende utpeker), utfører noen enkle tester (se under) før montøren forlater lokasjonen. Dette, for så langt som mulig å verifisere at omleggingen ikke har påvirket funksjonalitet eller tilganger brukerne hadde før omlegging. Grunnen til at dette må gjøres før montøren drar videre, er muligheten for evt feilretting, og i ytterste konsekvens full tilbakerulling hvis problemene skulle tilsi at det er eneste utvei.

Testprosedyren under vil være beskrevet i en mail som kommer 1 – 1,5 uker før omlegging, og det anbefales å skrive ut denne mailen med en gang den kommer slik at den ligger klar på pulten når testen skal utføres.

Følgende tester bør gjennomføres:

1. Pålogging

  • Slå PC/tynnklient helt av og start opp igjen
  • Logg på med din brukerid/passord

2. Utskrift

  • Skriv ut et dokument, og verifiser at utskriften faktisk kommer ut på skriveren

3. E-post

  • Sjekk mail/kalender
  • Send en mail til deg selv og verifiser at du mottar den

4. Internett

  • Test både en intern og en ekstern side (for eksempel intranett og www.google.no)

5. Din viktigste applikasjon

  • Start opp den applikasjonen du benytter mest/som er viktigst for deg, og test noen funksjoner

6. Trådløst nett (WLAN)

  • Hvis lokasjonen har trådløst nett; Sjekk at det er mulig å koble opp en klient

7. IP-telefoni

  • Hvis lokasjonen har IP-telefoni; Sjekk at telefonene virker som før omleggingen

8. Spesielle løsninger

  • Hvis lokasjonen har evt spesielle løsninger som køstyring, stemplingssystem eller lignende, bør disse også testes

Kvittering:

9. Send en mail til ipvpn-utrulling@uke.oslo.kommune.no som bekrefter at tester etter omlegging til IPVPN er utført. Skriv også eventuelle kommentarer til omleggingen i mailen.

 

For UDE gjelder følgende testprosedyre:
Internt nett:

1. Pålogging

  • Slå PC/tynnklient helt av og start opp igjen
  • Logg på Citrix med din brukerid/passord

2. IP-telefoni

  • Hvis lokasjonen har IP-telefoni; Sjekk at telefonene virker som før omleggingen

3. Spesielle løsninger

  • Hvis lokasjonen har evt spesielle løsninger som køstyring, stemplingssystem eller lignende, bør disse også testes (evt. frankeringsmaskin, bankterminal, og infoskjermer)

Sikker sone:

4. Pålogging

  • Finn en PC tilknyttet sikker sone, slå PC/tynnklient helt av og start opp igjen
  • Logg på med din brukerid/passord

Elevnett:

5. Pålogging:

  • Finn en PC tilknyttet elevnettet, slå PC/tynnklient helt av og start opp igjen
  • Logg på med din brukerid/passord
  • Åpne en tilfeldig webside (f.eks. google.com)
  • Åpne UDE sin intranettside
  • Åpne skolens nettside
  • Test dette på både fastnett og trådløst nett

Kvittering:

6. Send en mail til nettverk@ude.oslo.kommune.no med kopi til ipvpn-utrulling@uke.oslo.kommune.no som bekrefter at tester etter omlegging til IPVPN er utført. Skriv også eventuelle kommentarer til omleggingen i mailen.

 


11. Fra hvilke firma kan virksomhetene få henvendelser angående IPVPN?

Svar: Det er flere firma involvert i implementeringen av IPVPN i Oslo kommune. Avhengig av hvilke aktiviteter det gjelder,  kan virksomhetene bli kontaktet av disse:

Hovedleverandør: Telenor
Telenors entreprenører: Eltel og Relacom
Relacom benytter også firmaene Tessta og Telekompetanse til sine oppdrag.
Graveentreprenører: Veflen og Terra Anlegg

Viktige datoer

Kommende kurs

Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten
Kontaktinformasjon kundeportalen kundeportalen@uke.oslo.kommune.no
Redaktør: Siw Wisth Holmboe