Lær deg triksene i Kompass som forenkler arbeidshverdagen din

Sist oppdatert: 22.09.2020

Visste du at UKE arrangerer nettmøter i Kompass hver måned? Her får du en fin innføring i verktøyet enten du bruker Kompass til å melde inn- eller behandle saker. Meld deg på i dag!

Av: Sindre Haugan

Når er neste kurs?

Du kan velge mellom to ulike tilbud, avhengig av ditt behov:

Tidspunkt: 8.oktober fra klokken 09:00 til 10:00. Klikk her for å melde deg på.

Tidspunkt 8.oktober fra klokken 11:00 til 12:30. Klikk her for å melde deg på.

Hvis du er ny bruker i Kompass eller bare trenger en oppfriskning, trenger du ikke nøle med å melde deg på.  

Hva lærer du?

Rakel Vestre og Keren Sømåen jobber begge på UKEs servicesenter (USS), og skal være instruktører på kursene. De legger til rette for praktiske nettmøter, med høy grad av interaktivitet og lav takhøyde.

–Man lærer best når man får prøvd seg frem selv og får stilt de spørsmålene man lurer på. I etterkant av kursene tilbyr vi også oppfølgning for de som ønsker individuelle tilpasninger, både med tanke på kurstilbud og selve tjenesten. I tillegg kan man få tilsendt oppgaver, som man kan løse i eget tempo, sier Vestre. 

KLAR FOR KURS. Rakel Vestre viser mulighetene som ligger i Kompass. 

Målet er å gjøre ansatte tryggere i bruken av Kompass, og hvem er vel bedre til å lære bort det enn de som arbeider i verktøyet hver dag.

– Jeg tror vi har noen gode råd som kan hjelpe flere å se potensiale som ligger i Kompass. For deg som skal løse saker, viser vi deg blant annet hvordan du setter opp søkefilter som gjør det enklere å finne nøyaktig det du leter etter, sier Vestre.

Luke bort brukerfeil

Vestre og Sømåen tror det fortsatt hersker en viss usikkerhet rundt bruken av Kompass blant mange ansatte i UKE. Både når det gjelder det å orientere seg i portalen og melde inn saker, men også for de som får saker de må behandle.

– Det er faktisk overaskende mange i UKE som behandler saker i Kompass, eller skal gjøre det i fremtiden.  I skrivende stund er det 231 ansatte i UKE som regnes som saksbehandlere. For at vi sammen skal gi virksomhetene en god kundeopplevelse, er vi avhengig av at vi luker bort en del brukerfeil som tynger saksflyten, sier Vestre.

BEDRE OVERSIKT. Dashboards visualiserer arbeidsflyten.

Hjelpen er nær

Tjenesteleder for Kompass, Silje Maria Løw, håper at så mange som mulig benytter seg av tilbudet med nettmøtene, og hvis man lurer på noe er det bare å strekke ut en digital hånd.

– Du behøver ikke brenne inne med spørsmål hvis det er noe du lurer på rundt Kompass. Nå har vi nylig pustet liv i Workplacegruppa for saksbehandlere, så det er bare å melde seg på der for å dele erfaringer og råd, sier hun. 

Hun trekker også frem «selvhjelps-fanen» i Kompass som en god ressursbank, hvor man kan søke opp aktuelle problemstillinger.

– Selvhjelpsdelen av Kompass er viktig, og jeg har troen på at det ligger et større potensiale her. Mange ansatte i UKE sitter på nyttig kunnskap og informasjon som kunne vært tilgjengelig i Kompass, sier Løw. 

Klarer du ikke vente på kurs?

Hvis du klør etter å komme i gang, finnes det en rekke små videosnutter som forteller deg det grunnleggende du behøver å vite.

Opplæringsvideoer i selvbetjeningsportalen

Intro til Kompass selvbetjeningsportal

Hvordan velge riktig skjema

Hvordan melde feil

Hvordan registrere en bestilling i Kompass

Hvordan sjekke status på en sak

Om søkefunksjonen

Legge til følger i sak

Opplæringsvideoer i agentgrensesnittet

Hvordan åpne agentgrensesnittet i Kompass

Sette opp filter for saker

Forklaring av alle felter i en sak

Legge til følger i sak

Søke opp saker

Saker som avhenger av hverandre (dattersaker)

Opptak av tidligere kurs

Selvbetjeningsportal

Koordinatorrollen i Kompass

Saksbehandler i Kompass