Prøvetid og oppfølging

Sist oppdatert: 04.06.2020

Hensikten med å avtale prøvetid er at arbeidsgiver skal kunne vurdere om arbeidstakeren oppfyller de kravene som stillingen krever. Hvordan arbeidstaker tilpasser seg arbeidet, arbeidstakerens dyktighet og pålitelighet. Dersom den nyansatte underveis i prøvetidsperioden til tross for tilfredsstillende opplæring og oppfølging viser seg uskikket for stillingen, er hensikten med en avtale om prøvetid at terskelen for å avvikle arbeidsforholdet igjen skal være noe lavere og ta kortere tid.

Også for arbeidstakeres del kan det være bra med prøvetid slik at vedkommende får vurdert om stillingen står til forventningene. Dersom den ikke gjør det, kan arbeidsforholdet avvikles med kortere oppsigelsestid.

I prøvetiden skal det gjennomføres minst to samtaler mellom leder og nyansatt. Nærmeste leder er ansvarlig for dette gjennomføres. Samtalene skal finne sted etter 2 og 5 måneder. Dersom det er nødvendig kan det være oppfølgingssamtaler i tillegg til disse.

Maler for prøvetidssamtalene

Mal prøvetidssamtale 2 mnd
Mal prøvetidssamtale 5 mnd

Ta kontakt med HR

Send henvendelse i Kompass