Kommunikasjon – eksternt og internt
Sist oppdatert: 10.11.2020
Eksternt:
Kommunikasjonsansvarlig er ansvarlig for å gi informasjon om virkningene av arbeidsstansen lokalt og hvordan den utvikler seg.
Viktig å ha god og oppdatert informasjon om virkningene av arbeidsstansen for tjenestetilbud og service og hvordan den enkelte bruker blir påvirket av dette, for eksempel om visse tjenestetilbud må reduseres eller stenges.
Internt:
De ansatte i som er berørt av en streik må få tilstrekkelig informasjon om virkningene av arbeidsstansen på deres arbeidsplass, og om hvordan den vil påvirke deres egen arbeidssituasjon og muligheten for å yte service.
Det er viktig å gjøre de ansatte oppmerksom på at de som ikke er i streik skal fortsette å gjøre sine vanlige arbeidsoppgaver, men at de ikke skal utføre de streikedes oppgaver.
Informasjon bør gis både skriftlig og muntlig. Ofte vil det være behov for å gjenta informasjonen.