Behandle søknad om permisjon

Sist oppdatert: 03.01.2023

Søknader om permisjon behandles i HR-systemet i henhold til personalreglementet og velferdsreglementet.

Velferdspermisjoner kan innvilges for inntil 12 virkedager, og godkjennes av nærmeste leder. Permisjoner med/uten lønn over 12 dager må godkjennes av avdelingsdirektør før den kan behandles i HR-systemet.

I HR-systemet

  • Når den ansatte har sendt søknad om permisjon, vil du som nærmeste leder motta et e-postvarsel via HR-systemet.
  • En søknad skal behandles fortløpende og så raskt som mulig, enten du skal godkjenne den, avslå den eller sende den i retur til den ansatte.
  • Den ansatte får beskjed via HR-systemet om at søknaden er innvilget eller avslått.
  • Etter at du har innvilget en permisjon, må du deretter sende en sak i Kompass til Felles lønnstjeneste.

Les mer om personalreglementet og velferdsreglementet på Felles intranett.

​Spesielt om foreldrepermisjon

  • Henvis den ansatte til informasjon på Felles intranett og UKEs intranett. Her finner den ansatte søknadsskjemaet som skal benyttes for å søke om permisjon i UKE. Skjemaet skal fyller ut senest 6 uker før oppstart av foreldrepermisjon.
  • Når du mottar søknaden, behandler du denne i tråd med reglementet. 
  • Ved godkjenning av søknaden sender du sak i Kompass til Felles lønnstjeneste:
  1. Last opp søknad om foreldrepermisjon.
  2. Skriv at NAV trenger inntektsmelding.
  3. Vent på tilbakemelding på at inntektsmelding er sendt til NAV.
  4. Når du har fått bekreftet at inntektsmelding er sendt, ber du den ansatte om å sende kopi av foreldrepengevedtaket.
  5. Last opp vedtaket i Kompass-saken.