Oppfølging av sykmeldte
Sist oppdatert: 07.10.2019
Ofte er det mulig å være helt eller delvis i arbeid hvis arbeidet blir tilrettelagt. Jo tidligere man kommer i gang, desto større er sjansen for at den sykemeldte kommer raskt tilbake til arbeid.
Som leder har du hovedansvaret for å tilrettelegge og følge opp sykmeldte på arbeidsplassen, og du skal bidra til å finne løsninger som hindrer unødig langvarig sykefravær.
De viktigste oppfølgingsaktivitetene:
Innen 4 uker
Skal du sammen med arbeidstaker lage en oppfølgningsplan, med mindre det er åpenbart unødvendig.
Innen 7 uker
Skal du innkalle arbeidstaker til et dialogmøte 1, med mindre det er åpenbart unødvendig. Møtet skal avholdes for arbeidstakere som er delvis sykmeldt dersom arbeidsgiver, arbeidstaker eller sykmelder mener det er hensiktsmessig.
Innen 8 uker
For å fortsatt ha rett til sykepenger med 100 prosent sykmelding, må sykmelder dokumentere at det foreligger tungtveiende medisinske grunner som hindrer at arbeidstaker kan være i arbeidsrelatert aktivitet.
Innen 26 uker
Skal NAV innkalle arbeidstaker og arbeidsgiver til dialogmøte 2. Begge parter har møteplikt. Sykmelder skal delta hvis NAV mener det er hensiktsmessig.
I møtet skal arbeidsrettede tiltak vurderes. Du som leder må sende inn revidert oppfølgingsplan til NAV i god tid før dialogmøtet.
Ved behov kan alle parter be om at NAV innkaller til et dialogmøte 3.
Innen 1 år
Som er maksimal tid for sykepenger, skal NAV vurdere rettigheter og behov for arbeidsrettede tiltak på nytt.
Oppfølgingsplan
Planen skal sikre at dialog mellom arbeidsgiver og arbeidstaker kommer raskt i gang, og at tiltak og muligheter for å komme i arbeid vurderes grundig. Hvor omfattende planen og tiltakene skal være, vil avhenge av hvor omfattende funksjonssvikten er og sykefraværets lengde.
Oppfølgingsplanen skal inneholde:
- Vurdering av arbeidstakers arbeidsoppgaver og arbeidsevne
- Aktuell tilrettelegging eller tiltak i arbeidsgivers regi, eventuelt med bistand fra NAV
- Plan for videre oppfølging
Oppfølgningsplanen skal være et levende dokument som oppdateres løpende under sykefraværsperioden.
Unntak fra oppfølgingsplan
De mest åpenbare situasjonene hvor en plan ikke vil ha noen hensikt, er når det er klart at den sykmeldte ikke kommer tilbake til arbeid, eller at arbeidstaker vil komme tilbake uavhengig av eventuelle tilretteleggingstiltak. Det kan også være unødvendig med en oppfølgingsplan når arbeidstakeren er gradert sykmeldt og kan ha en dialog om oppfølging og tilrettelegging på arbeidsplassen.
Dialogmøte
Dialogmøtet er en samtale mellom arbeidstaker, arbeidsgiver og eventuelt sykmelder og etter hvert også NAV til stede. Andre aktører, som bedriftshelsetjenesten, kan også delta i dialogmøtet. Arbeidstaker må samtykke dersom sykmelder innkalles.
Målet er å snakke om hva som skal til for å hindre at sykefraværet blir unødig langvarig. Dialogmøtet skal ta utgangspunkt i oppfølgingsplanen og avklare om det er aktuelt med tiltak på arbeidsplassen.
Antall dialogmøter er avhengig av hva som er hensiktsmessig og sykefraværets lengde.