Registrering av sykefravær

Sist oppdatert: 19.04.2023

Du må huske å

  • legge inn sykmeldingen i minWinTid
  • godkjenne fraværet i HMS-modulen

Registrere sykmeldingen i minWinTid

Du som leder har ansvar for å registrere sykmeldingen i minWinTid, slik gjør du det:

  1. Trykk på «Legg til ny sykmelding».
     
  2. Velg riktig fraværskode. Du kan velge mellom «Sykmelding 100%» eller «Gradert sykmeldt».
     
  3. Fyll ut dato for sykmeldingens tidsperiode.
     
  4. Sett inn «Prosent». Hvis den sykmeldte er gradert syk, må du også krysse av for «Fast fravær».

Godkjenne fraværet i HMS-modulen

Etter at du har godkjent en digital sykmelding vil det automatisk opprettes en fraværsmelding i HMS-modulen. Nærmeste leder vil da få et varsel om at en ny fraværsmleding er opprettet og må gå inn i HMS-modulen for å godkjenne fraværet, slik gjør du det:

  1. Gå inn på «mine meldinger (ansvarlig)».
  2. Klikk på meldingsnummeret og endre status fra «utkast» til «opprett sak» og klikk deretter på lagre.
  3. Hvis det ikke allerede er opprettet en sak på den ansatte, vil det opprettes en ny sak. Er det allerede opprettet en sak, vil fraværsmeldingen knytte seg til den eksisterende saken.

Brukerdokumentasjon for digital sykmelding og HMS-modulen.