Behandle faktura
Sist oppdatert: 03.05.2021
Fakturaene behandles i økonomisystemet og dette gjør du når du logger inn:
- Bruker: UKE + PRK-ID
- Passord: samme som ved pålogging av pc
- For nye brukere og ved aktivering av brukere, vil passord bli sendt til bruker pr e-post.
Rutiner for fakturabehandler
- Fakturaen registreres i økonomisystemet.
- Du får beskjed via e-post når du har faktura klar til behandling.
- Klikk på lenken i e-posten for å bli tatt til innloggingssiden til økonomisystemet.
- Når du er innlogget ser du et tall til høyre i toppmenyen som forteller hvor mange oppgaver du har til behandling.
- Klikk på tallet og så på «Behandle leverandørfaktura FI:35»
Sjekk om fakturaen og konteringen stemmer
- At konto og koststed under "Detaljer leverandørfaktura" er riktig.
- Last opp timeliste, underlag etc. ved å klikke på bindersen oppe til høyre.
Feil i faktura
Er fakturaen adressert til feil firma i økonomisystemet ta kontakt med leverandør og be om kreditnota. Leverandør må også sende ny faktura til riktig firma.
Fakturaen skal konteres og legges på vent til kreditten kommer med kommentar i kommentarfeltet.
Er det andre feil ved fakturaen, be leverandøren om kreditnota og ny, riktig faktura. Kreditnota og feil faktura må konteres likt. De blir da utlignet mot hverandre.
Mottar du en faktura som skulle vært sendt til en annen i etaten, finn fram riktig fakturabehandler i listen «Behandle leverandørfaktura – Videresend». Skriv en kort kommentar og trykk på OK.