Roller i økonomisystemet
Sist oppdatert: 26.02.2018
Behovshaver: den som kjøper en vare eller tjeneste
- Avklar innkjøp med budsjettansvarlig og lagre dokumentet på felles filområdet F:/Felles/Bestilling/Avdeling….
- Ta i mot innkjøpsordre fra bestiller og send til leverandør der varen bestilles.
- Kjøp varen eller tjenesten.
Bestiller (rekvirent): registrerer bestillingen i økonomisystemet
- Send bestillingen til budsjettansvarlig som godkjenner.
- Ta imot innkjøpsordre på e-post fra økonomisystemet (godkjent av budsjettansvarlig).
- Send innkjøpsordre, med innkjøpsordrenummer og bestillers ressursnummer til behovshaver eller leverandør.
- Ta i mot faktura fra Fakturasentralen.
- Kontroller faktura mot bestilling/leveransedokument (pakkseddel, timeliste o.a.) og gi forslag til kontering.
- Dokumenter i arbeidsflytloggen at kontrollen er gjennomført.
Varemottaker
- Ta imot varen og kontroller leveransedokumentet. F.eks. pakkseddel og timeliste.
- Signer og lagre leveransedokument på felles filområde F:Felles/Bestillinger/Avdeling….
Fakturabehandler
Les mer om rutinene under siden behandle faktura.
Budsjettansvarlig/fakturagodkjenner
- Godkjenn bestillinger fra bestiller.
- Kontroller faktura (kontering, leveranse etc.) og godkjenn i økonomisystemet hvis faktura er riktig.
- Avvis faktura hvis det er feil i fakturagrunnlaget, kontering eller annet, og faktura går tilbake til fakturabehandler.