Slik registrerer du en arbeidsordre

Sist oppdatert: 22.11.2021

Registrering av arbeidsordre gjøres av Prosjektleder eller økonomi. Mal finner du her. Systemoppsett for Arbeidsordre følger av systemoppsett for Prosjekt. Dersom du skal fakturere fra Arbeidsordre må du foreta en del handlinger.

1

 

Klikk på Prosjektstyring.

Skjermbilde av menyen

2

 

Klikk på Arbeidsordre.

Skjermbilde av menyen

3

 

Klikk Ny.

Skjermbilde av ny arbeidsordre

4

 

Legg inn Navn på arbeidsordre.

Skjermbilde av detaljer i en arbeidsordre

Vi anbefaler at navnet er kort, konsist og beskrivende. Det vil blant annet stå som beskrivelse i timeregistreringsbildet.

Skjermbilde av detaljer i en arbeidsordre

5

 

Legg inn Prosjekt som arbeidsordren er underlagt.

Hvis du husker Prosjekt, kan du skrive det direkte inn i feltet Prosjekt. Alternativt kan du søke det frem via felthjelp Skjermbilde av en knapp eller du kan finne prosjektet via nedtrekksmenyen som vist her Skjermbilde av en knapp

Skjermbilde av felter
Klikk på nedtrekksmenyen og legg inn det første tallet på prosjektet for å redusere antall mulige prosjekter.

Intervallserie på prosjektkategori
1-Investeringsregnskap
2-Tjenesteregnskap
3-Prosjektregnskap
4-Salgsregnskap

6

 

Legg inn Startdato, Sluttdato og Dato for ferdigstillelse av timeliste.

Dato for ferdigstillelse av timeliste er siste dato som prosjektdeltager kan registrere timer på, men angitt dato må være innenfor terskelverdi angitt av prosjektet (Dato for ferdigstillelse av timeliste på prosjektet).

Skjermbilde av datofelter

7

 

Foreslått verdi i feltet Status er Aktiv ved opprettelse av en ny Arbeidsordre.

Dersom en Arbeidsordre ikke lenger skal være aktriv kan du endre status ved å klikke på Skjermbilde av en knapp

Status forskjellig fra Aktiv gjør at arbeidsordren ikke er tilgjengelig for registrering av timer, utlegg og fastpriselementer.

Skjermbilde av fremdriftsfelter

8

 

Klikk på fanen Fakturering.

Skjermbilde av fanene i en arbeidsordre

9

 

Fakturainformasjon på Arbeidsordre henter denne informasjonen fra Prosjekt.

Dersom det skal genereres faktura fra Prosjekt så vil fakturainformasjon fylles ut med foreslåtte verdier fra Prosjekt.

Du trenger ikke endre faktureringsinformasjonen.

Skjermbilde av fakturering

10

 

Klikk Lagre og OK.

Skjermbilde av en bekreftelse

11

 

Dersom det skal genereres faktura fra Arbeidsordre så vil fakturainformasjon være tom. Du må fylle ut fakturainformasjon.

Skjermbilde av fakturering

12

 

Hvis du husker Kunde, kan du skrive den direkte inn i feltet Kunde. Alternativt kan du søke den frem via felthjelp Skjermbilde av en knapp eller du kan finne prosjektet via nedtrekksmenyen som vist her Skjermbilde av en knapp.

Skjermbilde av en kundeliste

13

 

I feltet Kontakt angis hvem hos kunden som er mottaker av faktura. Feltet fylles ut med kundens ressursnummer, bestående av 8 siffer (firmanummer+ressursnummer). Dette skal du kunne få av kunden og må fylles ut.

I feltet Fakturanivå velger du FAKT.REG.

I feltet Fakturaregel velger du Standard faktureringsregel.

I feltet Fakturastatus velger du Fakturerbar.

Skjermbilde av detaljer i fakturering

14

 

Merk for Egen faktura.

Skjermbilde av detaljer for fakturering

15

 

I feltet Fakt.spes velger du Detaljert fakturering.

Skjermbilde av detaljer for fakturering

16

 

Klikk Lagre og OK.

Skjermbilde av en bekreftelse

 

Kontakt

Susanne Marie Quille Trøan
Koordinator økonomi