Verdier og etikk
Sist oppdatert: 16.09.2019
Oslo kommune er en av landets største arbeidsgivere med nesten 50 000 medarbeidere innen et bredt spekter av tjenesteområder. Verdiene våre skal gi retning til arbeidet vi gjør og for hvordan vi løser vårt samfunnsoppdrag. Vi skal være en åpen kommune som opptrer i samsvar med våre verdier.
- Brukerorientering
Vi tilpasser tilbudet til det brukerne ønsker, det de har behov for. Jeg deler kunnskap, gjør meg tilgjengelig. Viser åpenhet. ”Brukerne er grunnen til at jeg er her”
- Redelighet
Jeg gjør det jeg sier, sier det jeg mener. Er tydelig. Oppriktig. Holder ryggen rak. ”Jeg følger selv de reglene som gjelder for andre”
- Engasjement
Å ta del i, viser interesse. Handler med innlevelse. Bryr meg. Om kolleger og brukere. Om oppgavene. ”Det jeg gjør er betydningsfullt og viktig”
- Respekt
Jeg anerkjenner andre. Tar hensyn til behovene og følelsene deres. Tar andre med på råd. Lytter, selv når vi har ulike meninger. ”Jeg sørger for aldri å tråkke på noen, selv når vi må gjennomføre beslutninger som har negative følger for vedkommende”
Våre etiske regler
Ansatte i Oslo kommune skal behandle brukere og kolleger med respekt, bruke fellesskapets midler på den mest effektive måten og følge gjeldende lover og regler. Vi tar både hodet, magefølelsen og ryggmargsrefleksen i bruk når vi handler, og som regel ender vi opp med de gode valgene.
- Vi skal arbeide for fellesskapets beste i tråd med lover, regler, kommunens verdigrunnlag og politiske vedtak.
- Vi skal utføre oppgaver og opptre på en måte som ikke skader kommunens omdømme og tillit i befolkningen.
- Vi skal møte innbyggere og brukere med respekt.
- Faglig kunnskap og faglig skjønn skal ligge til grunn for alt vi gjør.
- Vi skal være bevisste på at vi forvalter samfunnets fellesmidler på vegne av alle innbyggerne.
- Vi skal ikke motta gaver, provisjoner eller tjenester i forbindelse med tjenesteutøvelse, anskaffelser og kontraktsinngåelser.
- Vi skal alltid gi korrekte og tilstrekkelige opplysninger