Utforme utlysningsteksten
Sist oppdatert: 09.05.2019
Du må sørge for at det kommer tydelig frem hva slags krav og kvalifikasjoner som legges vekt på ved ansettelsen. Kun da kan man vurdere søknadene på lik linje og sørge for at man overholder kvalifikasjonsprinsippet ved senere utvelgelse.
Det kan skilles mellom «må-krav» og «bør-krav». Må-kravene skal fylles for å kunne innstille kandidaten. Det kan brukes bør-krav der man ønsker større handlefrihet.
Utlysningsteksten skal ta utgangspunkt i behovsanalysen, og bør som minimum inneholde følgende opplysninger:
- kort beskrivelse av organisasjonen
- hvilke ansvarsområder og arbeidsoppgaver stillingen omfatter
- hvilke krav som stilles til utdanning, erfaring og personlige egenskaper
- lønnstrinn
- arbeidssted
- kontakperson ved spørsmål
- søknadsfrist (ikke kortere enn to uker)
Dersom et krav beskrevet i stillingsannonsen blir endret, skal stillingen lyses ut på nytt. Jf. Personalhåndboka 2.3.1 og personalreglements § 3, pkt. 3.2, første ledd.
Eksempel på en utlysningstekst (PDF).